بررسی شاخص کل بورس تهران
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در انتظار تعیین تکلیف
تحلیل تکنیکال حمایت خبهمن
حمایت خبهمن بسیار حساس و مهم است – تحلیل تکنیکال

شاخص بورس اوراق بهادار تهران افت یا صعود؟ – تحلیل تکنیکال

سیگنال افت در شاخص بورس تهران

در تحلیل تکنیکال قبلی که از شاخص بورس تهران ارائه شد، احتمال رشد را تقویت شده دیدیم. بطوری که انتظار شکست مقاومت اول در 80500 را داشتیم. از طرفی اشاره شد که مهمترین سیگنال رشد شاخص کل در شکست مقاومت با اهمیت 81500 واحد خواهد بود. لذا پس از تحلیل 14 آذرماه شاهد شکسته شدن مقاومت اول در 80500 بودیم. اما شاخص بورس در عبور از مقاومت کلیدی 81500 واحد ناکام ماند. حال وضعیت فعلی را بررسی خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال میان مدت شاخص بورس

در نمودار تایم هفتگی، شاخص بورس در صعود از مقاومت کلیدی 81500 واحد ناکام ماند. این در حالی بود که اسیلاتور RSI با مقاومت مهمی درگیر شد. اما پیش از این نمودار شاخص بورس، مقاومت سقف کانال نزولی بلندمدت را شکسته است. لذا احتمال پولبک به این مقاومت شکسته شده وجود دارد. بنابراین آیا افت اخیر شاخص بورس پولبک به سقف کانال شکسته شده است؟

95-10-05-shakhes-w

با توجه به موارد زیر:

  • محفوظ ماندن روند صعودی در اسیلاتور RSI
  • مثبت ماندن هیستوگرام مکدی

احتمال اینکه افت اخیر پولبک باشد، دور از ذهن نیست. بنابراین مادامی که مقدار شاخص بورس به کمتر از 79 هزار واحد نرسد، پولبک قویترین احتمال خواهد بود. این در حالی است که RSI خط روند صعودی خود را حفظ کرده. لذا برای اینکه از تداوم روند صعودی میان مدت شاخص بورس ناامید شویم، لازم است رکوردهای زیر 78300 واحد را ثبت کند.

با توجه به موارد فوق در تحلیل میان مدت شاخص بورس:

  1. افت شاخص تا 79 هزار واحد می‌تواند پولبک باشد.
  2. بهترین حدضرر میان مدتی در شاخص بورس در 78300 واحد قرار دارد.

لازم به ذکر است، اگر هیستوگرام مکدی در تایم هفتگی منفی شود، واگرایی منفی در مکدی لاین تایید خواهد شد. بنابراین توصیه اکید دارم حدضرر میان مدتی را جدی بگیرید.

تحلیل کوتاه مدت شاخص

در نمودار تایم روزانه شرایط فعلی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بسیار حساس است. حتی می‌توان گفت در چند روز گذشته، سیگنال افت صادر شده است. لطفا به موارد زیر توجه کنید:

  1. واگرایی منفی در مکدی لاین.
  2. شکسته شدن خط روند صعودی در RSI پس از واگرایی منفی.
  3. از دست رفتن حمایت 80400 واحد و برکوت ناقص.

تنها نقطه امیدواری محفوظ ماندن خط روند صعودی در نمودار است. البته نمودار شاخص بورس به این خط نفوذ کرده است. با توجه به موارد ذکر شده، سیگنال افت در کوتاه مدت صادر شده. لذا چنانچه طی معاملات چند روز آینده، حمایت 80400 واحد را پس نگیرد. احتمال افت بیشتر برای شاخص بورس تقویت خواهد شد.

نمودار روزانه شاخص بورس 5 دیماه 95

درحال حاضر شاخص بورس اوراق بهادار تهران در محدوده حمایت روانی 80 هزار واحد قرار دارد. (گرچه نفوذی به این حمایت داشته.) لذا احتمال رشد مختصری و لمس مجدد 80400 وجود دارد. که اگر بتواند به رکوردهای بیشتری دست پیدا کند، ضمن تقویت پولبک در تایم هفتگی، در تایم روزانه هم از خطر می‌گریزد.

با توجه به تحلیل تکنیکال فوق، بهتر است در خرید سهام دقت بیشتری داشته باشید. همچنین اگر در سهام موجود در سبد سهام خود سیگنال فروش دریافت کرده‌اید، آن را محترم بدانید و جدی بگیرید. رعایت حدضرر همیشه سودمند است و در چنین مواقعی اهمیت بیشتری نیز دارد.

خلاصه مطلب:

مادامی که شاخص رکوردهای بالای 80500 را ثبت نکند، احتمال افت شاخص تا حدود 78300 واحد تقویت خواهد شد. از طرفی افت شاخص بورس به کمتر از 79 هزار واحد بر روند میان مدت نیز تاثیر منفی دارد. بنابراین اگر رکوردهای زیر 78300 واحد ثبت شد، بهتر است خروج از بازار را تا دریافت سیگنال‌های مثبت در برنامه کاری خود قرار دهیم.

در پایان لازم میدونم این گفته از خودم را یادآور شوم که:

در نمودارهای قیمت هیچ هدف قیمتی را مقدس نمی‌دانم. تنها آنچه از نمودارهای قیمت باور دارم، الگوها و سیگنال‌هایی است که در اغلب موارد با من صادق بوده‌اند.

امیدوارم تحلیل های شاخص کل بورس تهران مورد توجه شما قرار بگیرد. لطفا از طریق قسمت دیدگاه ها ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع کنید.

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *