حمایت شاخص کل بورس تهران
بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران کجاست؟
بررسی شاخص کل بورس تهران
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در انتظار تعیین تکلیف

شاخص کل بورس تهران و سیگنال صعودی!

سیگنال رشد شاخص کل بورس تهران صادر شد!

این روزها اما و اگرهای زیادی در مورد وضعیت پیش روی شاخص کل بورس تهران به گوش میرسد، بطوری که در گفتگویی که با برخی از دوستان داشتم، نشانه هایی از سردرگمی از وضعیت شاخص کل در گفتارشان پیداست. لذا تصمیم گرفتم، تحلیلی جامع از وضعیت شاخص کل بورس تهران تقدیم دوستان عزیز نمایم.

تحلیل بلندمدت شاخص کل بورس تهران

در نمودار تایم ماهانه میتوان نمودار شاخص را در کانال صعودی بسیار بلند مدتی در حال نوسان دید که اخیرا خط میانه کانال باری دیگر باعث حمایت نمودار شاخص کل بورس تهران شد و موج صعودی جدیدی را رقم زد. این در حالی است در بهمن ماه 94 با مثبت شدن هیستوگرام مکدی، سیگنال صعودی بلند مدتی در شاخص کل صادر شد که نتیجه آن رشد 2 ماهه قبل از نوروز 95 بود. از طرفی سیگنال هیستوگرام همزمان بود با عبور RSI از مقاومت بسیار مهم خود در 55 واحد که هم اکنون همین خط در RSI حمایت بسیار خوبی بوده و به نظر میرسد افت چند ماه گذشته را خاتمه داد و مانع ریزش بیشتر شاخص کل بورس تهران شد. به همین دلیل میتوان حمایت 55 واحدی RSI را معتبرترین دلیل برای وضعیت صعودی شاخص کل بورس تهران در بلند مدت دانست. این در حالی است که شاخص جریان نقدینگی (MFI) نیز در وضعیت مطلوبی است، بطوریکه هیچگونه نگرانی از بابت جذب نقدینگی به نظر نمیرسد.

95-05 -10- Shakhes Mبا توجه به آنچه از نمودار تایم ماهانه شاخص کل بورس تهران میتوان نتیجه گرفت، اینست که مادامی که RSI به کمتر از 55 واحد نرسد، رشد شاخص کل ادامه دار خواهد بود و با توجه به وضعیت مکدی میتوان انتظار شکسته شدن 89 هزار واحد را داشت.


تحلیل میان مدت شاخص کل بورس تهران

در نمودار تایم هفتگی میتوان جریان حرکتی نمودار را از بهمن 92 تاکنون در قالب کانال نزولی دید که در فروردین 95 نمودار با برخورد به 81500 واحد در سقف این کانال متوقف شد. آنچه در نمودار تایم هفتگی شاخص کل بورس تهران مهم به نظر میرسد، خط سیگنال معتبری است که در RSI وجود دارد، بطوریکه در 4 سال گذشته رفتار صعودی و نزولی بودن شاخص کل را مدیریت کرده است و با برخوردهای زیادی که بر روی این خط داریم از اعتبار کافی برخوردار است. بنابراین با توجه به اینکه طی معاملات هفته گذشته RSI موفق به شکست صعودی خط سیگنال در RSI شده است، میتوان انتظار داشت که شاخص کل بورس تهران وارد فاز صعودی جدیدی شده است. گرچه مقاومت دیگری در RSI در همین نزدیکی و حدود 62 واحد قراردارد، اما این خط در RSI همواره باعث نوسانات ریز بوده و به همین جهت دو مقاومت مهم در حدود 77000 و 78500 واحد میتواند نوسانات منفی مختصری را رقم بزند.

خط سیگنال شاخص کل بورس تهران
کانال نزولی شاخص کل بورس تهران

(برای دیدن تصایر فوق در اندازه بزرگ روی آنها کلیک کنید – حتما ببنید)

با توجه به وضعیت نمودار تایم هفتگی شاخص کل بورس تهران میتوان اینگونه گفت که سیگنال رشد صادر شده که با مثبت شدن هیستوگرام مکدی تایید نهائی را خواهد گرفت، لذا در طی معاملات 2 تا 3 هفته آینده انتظار میرود هیستوگرام مثبت شده و سیگنال صعودی شاخص کل بورس تهران را تایید نماید، که این موضوع مهر تاییدی بر عبور شاخص از سقف کانال نزولی و همچنین قله 81500 واحد خواهد بود.

ناگفته نماند که MFI نیز در وضعیت بسیار خوبی و در حد ایده آل می باشد، که این میتواند امید ما را برای تایید سیگنال بالاتر ببرد.


تحلیل کوتاه مدت شاخص کل بورس تهران

پیش از آنکه وضعیت فعلی نمودار تایم روزانه را بررسی کنیم، بد نیست مروری بر تحلیل قبلی که در تاریخ 28 خردا 95 ارائه شد، داشته باشیم. در تحلیل مذکور به دو موضوع مهم تاکید کردیم که یکی محدوده حمایتی مناسب که باند حمایتی 70700 تا 71500 واحد بود و موضوع بعدی که در آن تحلیل عنوان شد اینکه اولین سیگنال مثبت شاخص، عبور RSI از 36 واحد خواهد بود.

مقاومتهای شاخص کل بورس تهران

حال مستند به تحلیل قبلی و با توجه به وضعیت فعلی نمودار تایم روزانه شاخص کل بورس تهران میبینیم که مقدار شاخص کل صعود کوتاه مدتی خود را زمانی آغاز کرد که RSI به مقادیر بالای 36 واحد دست پیدا کرد. پس از آن با عبور از خط روند نزولی در RSI سیگنال مطمئن تری با هدف 77000 و 78500 واحد صادر نمود. لذا در حال حاضر ضمن اینکه در حال نزدیک شدن به هدفهای کوتاه مدتی شاخص کل بورس تهران هستیم، مقدار RSI نیز به مقاومتهای تاریخی خود نزدیک شده است. به همین دلیل انتظار نوسانات منفی در محدوده های 77000 و یا 78500 واحد دور از ذهن نیست. لذا در کوتاه مدت میتوانیم انتظار نوسانات منفی مختصری داشته باشیم که در مسیر افت احتمالی پیش رو میتوان به حمایتهای مهمی در 75500 و 74400 واحد اشاره کرد. که البته برای تعیین هدف نزول بهتر ابتدا منتظر نقطه پایان صعود کوتاه مدت بمانیم و پس از آن برای افت شاخص کل بورس تهران برنامه ریزی کنیم.


نتیجه گیری: وضعیت شاخص کل بورس تهران صعودی است!

با توجه به تمامی بررسی فوق میتوان رشد بیشتر شاخص کل بورس تهران را در رویکردی میان مدت و بلندمدت محمتل ترین اتفاق پیش روی شاخص دانست، بطوریکه فتح قله های 81500 و حتی 89000 واحد در دستور کار شاخص کل قرار گرفته است. گرچه نوسانات منفی در کوتاه مدت اجتناب ناپذیر است که این میتواند باعث تقویت مسیر صعودی شاخص کل بورس تهران شود.

کلام آخر اینکه مهمترین سیگنالی که مهر تاییدی بر تحلیل فوق خواهد زد. مثبت شدن هیستوگرام مکدی در تایم هفتگی است که احتمال میدهیم، بین 2 تا 4 هفته بعد صادر شود.

در پایان اگر بخواهم به دلیلی برای ابطال تحلیل فوق اشاره کنم، چیزی نیست جز اینکه RSI تایم هفتگی به رکوردهای کمتر از 54 واحد برسد که این موضوع میتواند برابر با افت مقدار شاخص کل بورس تهران به کمتر از 74400 واحد باشد. پس مادامی که مقدار شاخص کل به کمتر از 74400 واحد نرود تمامی تحلیل فوق با اهداف ذکر شده به قوت خود باقی خواهد بود.

امیدوارم تحلیل فوق از شاخص کل بورس تهران مورد توجه شما دوستان عزیز واقع شده باشد.

پاینده و پیروز باشید.

آخرین تحلیل های شاخص های بورس تهران

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *