الگوی برگشتی در نمودار مس

نفت برنت در آستانه تعیین تکلیف!

تحلیل قیمت نفت برنت

آنچه گذشت…

در تحلیل قبلی مورخ 29 دیماه، به حمایت بسیار مهم 27 تا 28 دلار اشاره کردیم و عنوان شد این محدوده میتواند برای پوزیشن خرید مناسب باشد. از طرفی انتظار داشتیم بین 27 تا 33 دلار اقدام به الگو سازی نماید، که دقیقا این اتفاق رخ داد و ضمن برگشت از 27.5 دلار و تجربه بیش از 20 درصد رشد قیمت، وارد فاز الگو سازی شد.

اما اکنون…

اولین سیگنال خرید در شکست مقاومت 30 دلار صادر شد و قیمت نفت رشد بیش از 20 درصد را تجربه کرد و به رکوردهای 36 دلار هم دست پیدا کرد. این در حالی است که نوسانات چند هفته گذشته به شکلی بود که این نواسانات را میتوان شانه راست الگوی سروشانه معکوس دانست. خط گردن این الگو در محدوده 36 دلار قرار دارد و چنانچه قیمت موفق به شکست خط گردن شود، الگوی مذکور تایید خواهد شد و هدف کلاسیک 47 دلار را در سر خواهد داشت که در راه رسیدن به این هدف دو مقاومت بسیار مهم در 41 و 43 دلار را تجربه می کند.

درحال حاضر RSI در محدوده مقاومت خط روند نزولی بلند مدت خود قرار دارد و در واقع اگر این مقاومت شکسته شود، میتواند روند میان مدت قیمت نفت برنت را صعودی نماید. لذا به لحاظ تکنیکالی گذر قیمت از 36 و 37 دلار را میتوان نقطه عطف و بازگشت روند میان مدت قیمت نفت دانست.

نمودار قیمت تایم روزانه نفت برنت

نمودار قیمت تایم روزانه نفت برنت

بنابرآنچه گفته شد و با توجه به اینکه مکدی هنوز فاز منفی دارد، نمی توان با اطمینان از شکست خط گردن در 36 دلار صحبت کرد، چراکه هیستوگرام مکدی در تایم هفتگی نیز هنوز مثبت نشده و در مقیاس میان مدت، هنوز سیگنال رشد قابل قبولی دریافت نشده است. بنابراین در حال حاضر فقط باید صبورانه وضعیت نوسانات قیمت نفت برنت را رصد کرد و همزمان به شکسته شدن 36 و 37 دلار میتوان بر حجم خرید قبلی افزود.

بهترین حدضرر فعلی قیمت برای کوتاه مدتی ها 34.5 دلار خواهد بود. که اگر قیمت زیر این مبلغ رسید، بهتر است برای مدتی بدون معامله بمانید، تا سیگنال قابل قبول دیگری دریافت شود.

یادآوری: حتما به یاد دارید که در طی سال 94 در تمام تحلیل های نفت تاکید داشتیم، سراغ سهام پالایشی و برخی از پتروشیمی ها که وابستگی مستقیم به قیمت نفت دارند، نروید. بنابراین در حال حاضر چنانچه قیمت نفت بتواند از مرز 36 و 37 بگذر، به سیگنال های خرید سهام پالایشی و پتروشیمی اهمیت داد و به عنوان گزینه های مناسب خرید مورد توجه باشند.

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

2 دیدگاه

  1. رضا گفت:

    سلام .
    کدام پتروشیمی ها را بخاطر سقوط نفت گفته بودید خرید نشوند ؟

    • حسین محمدپور گفت:

      نوسانات قیمت نفت روی شاراک تاثیر زیادی دارد، همینطور روی هلدینگ فارس.
      افزایش و کاهش قیمت نفت، همچنین روی کارون و جم و شکبیر اثر گذار است.
      بطور کلی هر پتروشیمی خوراک مایع داشته باشه اثر بیشتر میگیره و بعد ازون هر پتروشیمی که محصولش رو بشه با خوراک مایع و گاز تولید کرد اثر میگیره.

      خود پالایشگاه ها هم که طبیعتا بیشترین اثر را میگیرند.
      مثلا خوراک شاراک نفتا هست که دقیقا مثل نفت میمونه.
      شاد و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *