سیگنال رشد شاخص کل بورس تهران صادر شد!
شاخص کل بورس تهران و سیگنال صعودی!
سیگنال افت در شاخص بورس تهران
شاخص بورس اوراق بهادار تهران افت یا صعود؟ – تحلیل تکنیکال

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در انتظار تعیین تکلیف

بررسی شاخص کل بورس تهران

پیش از آنکه تحلیل فعلی شاخص کل بورس را تقدیم شما نمایم. اجازه می‌خواهم مروری داشته باشم بر آخرین تحلیل از شاخص کل بورس تهران که در مردادماه 95 تقدیم حضورتان شد. در آن تحلیل وضعیت شاخص را در سه رویکرد زمانی بررسی نمودیم. در تحلیل بلندمدت انتظار رشد و عبور از 82 و 89 هزار واحد را داشتیم. در تحلیل‌های میان مدت و کوتاه مدت به باند مقاومتی 77 تا 78 هزار واحد اشاره کردیم که انتظار نوسانات منفی از همین محدوده مقاومتی مورد توجه قرار گرفت. همچنین به حمایت RSI در تایم هفتگی در محدوده 54 واحد اشاره کردیم که اگر مقدار RSI به کمتر از این می‌رسید، تحلیل مذکور را از دست رفته میدانستیم.

اکنون بعد از گذشت حدود 4 ماه از آن تحلیل تمامی آنچه عنوان شده بود، رخ داد. شاخص کل بورس در برخورد به 78 هزار واحد درگیر افت شد و به مرز 76 هزار واحد نزدیک شد. اما RSI در تایم هفتگی رکورد زیر 54 را ثبت نکرد. بنابراین می‌توان گفت که همچنان تحلیل قبلی به قوت خود باقی است. بر همین اساس می‌توان عبور از 82 و 89 هزار واحد را به انتظار نشست.

تحلیل تکنیکال میان مدت شاخص کل بورس

در نمودار تایم هفتگی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • محفوظ ماندن روند صعودی در اسیلاتور RSI
  • محفوظ ماندن روند صعودی در شاخص کل بورس
  • مثبت ماندن هیستوگرام مکدی
  • نفوذ شاخص به سقف کانال نزولی بلندمدت

نمودار هفتگی شاخص کل بورس 14 آذر 95

در نمودار هفتگی همین موارد کافی است تا همچنان باور داشته باشیم که شاخص قدرت عبور از مقاومت مهم 81500 و 82000 واحد را دارد. این در حالی است که شاخص جریان نقدینگی (MFI) جریان ورودی پول را به نمایش گذاشته است. به نظر می‌رسد که تعلل شاخص برای گذر از مقاومتهای مذکور متاثر از شرایط سیاسی فعلی می‌باشد. از طرفی بلاتکلیفی دنیا در مواجه با سیاستهای دولت ترامپ در آمریکا. از طرفی ابهاماتی که در خصوص تمدید تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا بوجود آورده است. لذا مجموعه دلایل فوق باعث شک و دودلی در وضعیت اقتصادی جهان و به دنبال آن ایران را رقم زده.

تحلیل نمودار شاخص در کوتاه مدت

در نمودار تایم روزانه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز علائمی مبتنی بر رشد شاخص دیده می‌شود. بطوری که در مرحله اول می‌توان شکسته شدن مقاومت 80500 واحد را به نظاره نشست. در مرحله بعدی نیز گذر از مقاومت بسیار حساس و کلیدی 81500 واحد غیر ممکن به نظر نمی‌رسد. در نمودار روزانه شاخص کل بورس موارد زیر مورد توجه است:

  1. اسیلاتور RSI روند صعودی خود را حفظ کرده است.
  2. نمودار شاخص نیز روند صعودی کوتاه مدت خود را محفوظ نگاه داشته.
  3. طی معاملات دو روز اول هفته جاری شاهد مثبت شدن هیستوگرام مکدی بودیم.
  4. اسیلاتور RSI به مقاومت 69 واحد نزدیک می‌شود که این موضوع تایید مقاومت 80500 واحد در شاخص کل بورس است.

با توجه به موارد فوق چنانچه شاخص از 80500 واحد عبور کند، سیگنال مثبت قابل توجهی صادر خواهد شد. این موضوع با توجه به مثبت شدن هیستوگرام مکدی دور از انتظار نیست. این در حالی است که اگر شاخص از مقاومت 80500 واحد گذر کند، انتظار رشد هیجانی برای شاخص خواهم داشت.

نمودار شاخص کل بورس 14 آذر 95

لازم به ذکر است که بهترین و مطمئن‌ترین سیگنال میان مدتی و بلندمدتی شکسته شدن مقاومت 81500 واحد خواهد بود. بطوریکه پس از آن انتظار رشد هیجانی شاخص را تا حدود سقف کانال فرضی در 83900 واحد خواهم داشت. اشاره به این موضوع ضروری است که MFI در تایم روزانه شرایط مطلوبی برای رشد ندارد و این می‌تواند باعث تاخیر در صدور سیگنال باشد. البته که نسبت به موارد قبلی از اهمیت کمتری برخوردار است.

اما اگر بخواهیم محلی برای از دست رفتن تحلیل حاضر بیان کنیم، افت شاخص کل بورس به کمتر از 79 هزار واحد اولین سیگنال منفی خواهد بود. مهمترین سیگنال منفی شاخص شکسته شدن حمایت با اهمیت 78 هزار واحد است که میتواند خط بطلانی به این تحلیل وارد کند.

خلاصه مطلب:

مادامی که مقدار شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به کمتر از 79 هزار واحد سقوط نکند، انتظار رشد و شکسته شدن مقاومت 80500 را دارم. پس از آن رشد هیجانی شاخص کل بورس تا حدود 83900 واحد را به نظاره خواهیم نشست. از طرفی افت شاخص به کمتر از 78 هزار واحد همه این گفته را به توهم تبدیل خواهد کرد.

در انتها تاکید دارم که اگر مقدار شاخص به کمتر از 79 و 78 هزار واحد برسد، وضعیت نامطلوبی بر شاخص حاکم خواهد شد. بنابراین در اینصورت بهتر است در مورد باقیماندن در بازار تامل بیشتری داشته باشیم. چه بسا شاید بد نباشد تا در این صورت نقد کنیم. امیدوارم این تحلیل مورد توجه شما واقع شده باشد.

آخرین تحلیل‌های تکنیکال از شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *