اما و اگرهای شاخص کل بورس تهران
چشم انداز شاخص کل

تحلیل جامع شاخص کل بورس تهران

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس تهران

آنچه گذشت…

در تحلیل قبلی شاخص کل به تاریخ 4 شهریور ماه به از دست رفتن حمایت 65300 واحد اشاره کردیم و عنوان شد که احتمال افت شاخص تا باند حمایتی 63700 و 63300 واحد وجود دارد و همچنین به پائین بودن سطح Mfi به عنوان تنها نشانه مثبت اشاره کردیم و عنوان شد که این موضوع میتواند مانعی برای شکسته شدن باند حمایتی مذکور باشد.

اما اکنون …

بررسی بلند مدت

در نمودار تایم ماهانه شاخص کل مهمترین موضوعی که به چشم میخورد برخورد نمودار با خط روند صعودی بلند مدت خود می باشد که محدوده حمایتی 63000 واحد را بسیار با اهمیت نشان میدهد، بطوری که اگر این حمایت از دست برود با تایید Rsi  همراه است، که نشانه خوبی نیست و میتواند خبر از افت بیشتر شاخص باشد. لازم به ذکر است که پیش از این و در زمانی که Rsi حمایت 56 واحدی خود را از دست داده، سیگنال فروش بلند مدت خود را صادر نمود و تاکنون هنوز سیگنال مثبت بلند مدتی دریافت نشده است. همچنین به نظر میرسد برای دریافت سیگنال رشد بلند مدت که به تایید RSI برسد، نیاز به کسب رکوردهای بالای 67400 می باشد impotenciastop.pt/.

بنابراین با توجه به اینکه هنوز مکدی در فاز مثبت قرار دارد و از طرفی هیستوگرام مکدی در حال کم کردن ارتفاع نزولی است، میتوان به حمایت خظ روند صعودی امیدوار بود. اما در هر صورت اگر این حمایت از دست برود، احتمال تشدید فاز نزولی شاخص تشدید خواهد شد، لذا توجه چند روز آینده ما به این حمایت در محدوده نزدیک به 63 هزار واحد خواهد بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

نمودار تایم ماهانه شاخص کل

بررسی میان مدت

در نمودار تایم هفتگی، شاهد شکل گیری الگوی مثلثی هستیم که کف این مثلث در محدوده نزدیک به 63 هزار واحد قرار دارد و این نیز دلیل دیگری بر اهمیت این حمایت میباشد. از طرفی همانطور که در تحلیل قبلی عنوان کردیم باند حمایتی 63700 و 63300 اشاره شد که در حال حاضر مقدار شاخص کل در این محدوده قرار گرفته ، اما این حمایتها در تایم هفتگی مورد تایید RSI نیست. از طرفی هیستوگرام مکدی نیز فاز منفی به خود گرفته که مجموعا دلایل کافی برای بازگشت از این باند حمایتی وجود ندارد. بنابراین شاید بالاترین شانس بازگشت از همان حدود 63 هزار واحد وجود داشته باشد، که احتمال تایید RSI نیز وجود داشته باشد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

نمودار تایم هفتگی شاخص

بررسی کوتاه مدت

در نمودار تایم روزانه شاخص، نکته مثبت تحلیل قبلی که پائین بودن سطح MFI بوده نیز از دست رفته و اکنون به نکته منفی تبدیل شده است. همچنین هیستوگرام مکدی پس از مدت کوتاهی که فاز مثبت را تجربه نمود، مجددا فاز منفی به خود گرفت و به سمت حمایت 63 هزار واحد در حال حرکت است، بنابراین به جز وجود حمایت RSI به نکته مثبت دیگری نمیتوان اشاره کرد و این در حالی است که حمایت 63700 نیز از دست رفته است.

تحلیل تکنیکال شاخص بورس تهران

نمودار تایم روزانه شاخص کل

خلاصه مطلب: بنابرآنچه گفته شد، تنها موضوع مثبت سر راه شاخص کل وجود حمایت 63000 – 63300 میباشد که هنوز دلایل کافی برای بازگشت شاخص از این محدوده وجود ندارد، لذا به نظر میرسد شاخص کل برای بازگشت به مدار صعودی نیاز به دلایل بیشتر و بهتری دارد که هنوز در نمودار شکل نگرفته است و همانطور که در تحلیل قبلی هم اشاره شد، نوسانات مثبت تنها جزئی از روند نزولی خواهد بود، مگر اینکه علائم قدرتمندی برای رشد پایدار شاخص حاصل شود.

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *