شاخص کل پشت مقاومت 67400 واحد سنگر گرفت
تحلیل جامع شاخص کل بورس تهران

اما و اگرهای شاخص کل بورس تهران

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس تهران

آنچه گذشت …  در تحلیل قبلی به دو سطح مهم کوتاه مدتی در 66300 و 67400 واحد اشاره کردیم و عنوان شد که شکست حمایت 66300 واحد میتواند عامل افت بیشتر تا محدوده 65300 واحد را رقم بزند، که نهایتا شاهد شکست این حمایت نیز بودیم. (در وبینار هفته قبل نیز به شرایط ناپایدار شاخص نیز اشاره شد و عنوان کردیم، مادامی که سیگنال مطمئنی برای رشد دیده نشود، بهتر است از ورود به بازار پرهیز کنیم)

اما اکنون …

بررسی میان مدت

در نمودار تایم هفتگی علائم تقویت افت بیشتر شاخص دیده میشود، بطوریکه هنوز مکدی لاین روند نزولی خود را حفظ کرده است و هیستوگرام مکدی نیز در حال منفی شدن است، این در حالی است که RSI نیز حمایت خط روند خود را از دست داده. گرچه با توجه به شکست زود هنگام حمایت RSI قبل از منفی شدن هیستوگرام، اعتبار این شکست زیر سوال است، اما موضوع قابل توجهی است و نمیتوان ندیده گرفت.

شاخص نیز در حال نزدیک شدن به حمایت 63700 و 63300 واحد است که این باند حمایتی را میتوان نزدیکترین حمایتهای شاخص دانست. لذا برای بررسی دقیقتر به سراغ تایم روزانه خواهیم رفت.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

نمودار هفتگی شاخص کل

 

بررسی کوتاه مدت

در نمودار تایم روزانه هنوز هیچگونه علامت مثبتی مبنی بر صعودی شدن شاخص دریافت نشده است و این در حالی است که RSI نیز حمایت مهمی را از دست داده، لذا راه صعود شاخص را کمی دشوار خواهیم دید. بطوریکه نوسانات مثبت ممکن است منتج به پولبک باشد.

اما در میان عدم وجود نشانه های مثبت برای بازگشت، میتوان به افت شدید سطح MFI (جریان نقدینگی) اشاره کرد، بطوریکه به کف تاریخی خود رسیده است. لذا این موضوع تنها نشانه مثبت محسوب میشود و شاید تنها دلیلی باشد که اجازه شکسته شدن حمایهای 63700 و 63300 واحد را ندهد (البته در کوتاه مدت).

تحلیل تکنیکال شاخص

نمودار روزانه شاخص کل

بنابرآنچه گفته شد بایستی اولین نشانه های مثبت را در هیستوگرام مکدی جویا شد و مادامی که هیستوگرام مکدی در فاز منفی قرار دارد، وضعیت برای رشد پایدار شاخص نامساعد است و نوسانات مثبت احتمالی نیز به منزله پولبک خواهد بود.

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *