شاخص کل بورس ایران
شاخص کل بورس تهران در آستانه افت!
سیگنال رشد شاخص کل بورس تهران صادر شد!
شاخص کل بورس تهران و سیگنال صعودی!

بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران کجاست؟

حمایت شاخص کل بورس تهران

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس تهران

این روزها صحبت در مورد شاخص بورس و بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران زیاد است و نظرات متفاوتی در این خصوص مطرح می شود، لذا در این تحلیل قصد داریم با بررسی حمایتهای شاخص و همچنین بررسی وضعیت نمودار شاخص بورس تهران در طی چند سال گذشته به قضاوت درستی در مورد بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران دست پیدا کنیم.

بررسی نمودار تایم هفتگی شاخص بورس تهران

در نمودار تایم هفتگی شاخص کل، وضعیت شاخص قدرت نسبی (RSI) مهم به نظر می رسد، بطوریکه در طی معاملات هفته گذشته حمایت مهمی در RSI شکسته شده است (خط قرمز در تصویر زیر) که اگر همین خط حمایتی را در گذشته نمودار هفتگی شاخص بررسی کنیم متوجه میشویم که بهترین صعودهای شاخص کل زمانی رقم خورده که RSI در بالای این خط حمایتی نوسان داشته است. که با توجه به نمودار میتوان گفت که بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران از نظر میان مدت در 75 هزار واحد قرار داشت که در طی هفته گذشته از دست رفته است و این شکست مورد تایید RSI نیز میباشد.

حمایت شاخص کل بورس تهران در مقیاس هفتگی

در حال حاضر RSI با حمایت بعدی خود فاصله معنی داری دارد که اگر بر این اساس بخواهیم بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران را در میان مدت مد نظر قرار دهیم، بایستی به رکوردهای بین 70700 تا 71500 واحد اشاره نمائیم. این درحالی است که هیستوگرام مکدی در مقیاس هفتگی همچنان در حال افزایش طول میله های منفی است، لذا مادامی که حرکت هیستوگرام به سمت صفر شروع نشود، وضعیت میان مدت در شاخص کل مناسب برای صعود پایدار نخواهد بود.

در تایم هفتگی تنها میتوان برای حمایت شاخص کل بورس تهران به تراز 38.2 فیبوناچی RET در حدود 73950 واحد اشاره کرد و بجز این حمایت موثر و نزدیک دیگری به چشم نمی خورد.

بررسی نمودار تایم روزانه شاخص کل بورس

در منظر کوتاه مدت میتوانیم به حمایت شاخص کل بورس تهران در محدوده نزدیک به 73800 برابر با کف کانال نزولی کوتاه مدت اشاره نمائیم که حمایت تاریخی ضعیفی در 73500 واحد نیز در همین نزدیکی است، لذا بطور حتم بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران در کوتاه مدت را بین 73500 تا 73800 واحد میدانیم که این محدوده حمایتی مورد تایید RSI نیز میباشد. البته با توجه به اینکه مکدی و هیستوگرام آن در فاز منفی است، این حمایت از استحکام بالایی برخوردار نخواهد بود و خیلی قابل اعتماد نیست. اما در هر صورت برای نوسانات کوتاه مدت مثبت میتواند مورد توجه قرار بگیرد.

حمایت شاخص کل بورس تهران در مقیاس روزانه

لازم به ذکر است که اگر سوابق RSI تایم روزانه را در نظر بگیریم، مادامی که مقدار RSI کمتر از 36 واحد است، نوسانات صعودی بسیار کم رمق و در حد بازاری خنثی و رنج میباشد. لذا شکسته شدن مقاومت RSI در 36 واحد را میتوان اولین نشانه مثبت برای شاخص کل بورس دانست (در حال حاضر RSI برابر 16 واحد است)، لذا بر این اساس همانطور که گفته شد، مقدار 73800 واحد برای حمایت شاخص کل بورس تهران چندان جدی و مهم نخواهد بود مگر آنکه RSI بتواند مقادیر بالاتر از 36 واحد را بدست آورد.

نتیجه گیری: بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران کجاست؟

با توجه به آنچه گفته شد برای کوتاه مدت میتوان به حمایت نچندان مهم 73800 واحد (مقادیر فعلی شاخص کل) اشاره کرد و از این محدوده میتوانیم منتظر نوسانات مثبت و مایل به رنج را انتظار داشته باشیم. و برای میان مدت بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران را در نزدیکی 70700 تا 71500 واحد در نظر خواهیم گرفت. این در حالی است که هنوز هیچ نشانه مثبتی از صعود میان مدت در شاخص کل بورس تهران دریافت نشده است.

یادآوری از تحلیل قبلی شاخص:

در آخرین تحلیل شاخص کل بورس تهران، به علائمی مبنی بر آغاز افت شاخص و پایان صعود خبر دادیم و تاکنون نظر مثبتی از شاخص توسط تیم موج برتر ارائه نشده است و در تحلیل فعلی نیز تنها به بررسی بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران پرداختیم و این به معنی سیگنال رشد میان مدت شاخص نیست، لذا چنانچه نتایج قابل قبولی از رشد شاخص در میان مدت دریافت گردد، حتما در تحلیلی جداگانه بررسی خواهد شد.

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

2 دیدگاه

  1. کمال گفت:

    با سلام
    اگر ما بر اساس همین سیگنالهای شما در مورد شاخص کل، ورود و خروج کنیم، اینهمه اذیت نمیشیم. خداییش کارت درست مهندس جان.

    • حسین محمدپور گفت:

      با سلام و درود
      از ابراز لطف شما دوست عزیز متشکرم و خداوند را شاکرم که این دست نوشته مورد توجه جنابعالی واقع شده است.
      شاد و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *