بورس اوراق بهادار تهران
اولین سیگنال رشد میان مدت در شاخص کل صادر شد
حمایت شاخص کل بورس تهران
بهترین حمایت شاخص کل بورس تهران کجاست؟

شاخص کل بورس تهران در آستانه افت!

شاخص کل بورس ایران

آنچه در تحلیل های قبلی از شاخص کل گذشت…

در تحلیل 26 دیماه 94 به صدور سیگنال رشد میان مدت در شاخص کل اشاره کردیم که از همان زمان تاکنون شاهد رشد قدرتمند شاخص کل بودیم و شاخص کل از حدود 63500 واحد تا نزدیک 82000 واحد رشد را تجربه کرد.

در تحلیل 4 اسفندماه آغاز فاز اصلاحی کوتاه مدت را نیز عنوان کردیم و ضمن اعلام حمایتها و مقاومتهای مهم شاخص، با حساسیت بالایی به حمایت کلیدی 76500 واحد اشاره کردیم و آن را حدضرر کوتاه مدتی ها دانستیم. همچنین گذر از مقاومت 78600 واحد را لازمه تداوم رشد دانستیم و هدف شاخص را پس از شکست 78600 واحد در محدود های 83 و 86 هزار واحد تعیین نمودیم. که پس از آن دیدیم که حدضرر فعال نشد و شاخص پس از گذر از مقاومت کلیدی خود به محدوده 82000 واحد رسید.

اما اکنون…

نوسانات کوتاه مدت شاخص کل بسیار شبیه به الگوی دوقلوی سقف است که اگر شاخص کل بورس تهران رکوردهای کمتر از 80400 واحد را تجربه کند، این الگو تایید خواهد شد. از طرفی در نوسانات کوتاه مدتی شاخص کل میتوانیم به شکل گیری کانال صعودی کوتاه مدتی اشاره کنیم که نمودار پس از برخورد به سقف آن متوقف شده است.

این درحالی است که در اسیلاتورهای MACD و RSI واگرایی منفی مشهودی دیده میشود و هیستوگرام مکدی اولین سیگنال منفی را صادر نموده است. لذا چنانچه RSI رکوردهای کمتر از 67 واحد را ثبت نماید، میتوانیم سیگنال افت را تایید شده بدانیم که در این راستا احتمال افت شاخص تا محدوده 79500 و 78500 واحد در کوتاه مدت تقویت خواهد شد.

نمودار شاخص بورس تهران

نمودار شاخص کل بورس تهران

نتیجه گیری در مورد وضعیت فعلی شاخص کل

بنابرآنچه گفته شد، در حال حاضر مقاومت 82000 واحد به مقاومت بسیار با اهمیتی تبدیل شده و بعید است که طی معاملات هفته جاری و حتی هفته آینده شکسته شود. لذا حداقل اتفاق و خوشبینانه ترین احتمال برای شاخص کل اینست که برای حدود 10 روز رنج بماند. اما لازم به تاکید است که فاکتورهای افت شاخص در حال تقویت است و انتظار برای رشد و یا رنج شدن شاخص نگاهی واقع بینانه به نظر نمی رسد.

با توجه به موارد فوق چنانچه شاخص رکوردهای کمتر از 80 هزار واحد را تجربه نماید، سیگنال خروج برای کوتاه مدتی ها صادر خواهد شد. در شرایط فعلی بهتر از خریدهای اعتباری تسویه نمود و چه بسا نسبت به ذخیره سود چند ماه گذشته اقدام کرد.

در پایان لازم به تاکید است که شاخص کل نماینده وضعیت کلی بازار است و در شرایط اصلاح نیز همچنان سهامی برای رشد پیدا خواهند شد که شناسائی اینگونه سهام و انجام معاملات بدون اعتبار میتواند گزینه مناسبی باشد. از طرفی بر این باور هستیم که روند بلند مدت شاخص صعودی است و افت احتمالی پیش رو میتواند فرصت مناسبی برای خرید در قیمتهای بهتر ایجاد نماید.

آرشیو تحلیل های شاخص بورس تهران

پاینده و پر سود باشید

حسین محمدپور

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *