سیگنال افت در شاخص بورس تهران
شاخص بورس اوراق بهادار تهران افت یا صعود؟ – تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس تهران
احتمال رشد کوتاه مدت شاخص کل بورس تهران در تحلیل تکنیکال شاخص کل

حمایت خبهمن بسیار حساس و مهم است – تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال حمایت خبهمن

گروه خودرو سازی بهمن با نماد خبهمن یکی از سهام بورس تهران است. در این نوشته قصد داریم با تحلیل تکنیکال به سراغ نمودار قیمت خبهمن برویم. حمایت خبهمن در محدوده PRZ مهم و حساسی قرار گرفته است. لذا رفتار قیمت در نزدیک شدن به این سطح حمایتی بسیار مهم و حساس خواهد بود.

حمایت خبهمن مهم و حساس

در نمودار تایم هفتگی آنچه در بازه بزرگ زمانی مورد توجه است، رنج بودن قیمت است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، نمودار بین دو خط سبز رنج است. حمایت خبهمن در محدوده بین 170 تا 176 تومان کف بازار رنج است. لذا محفوظ ماندن حمایت خبهمن در این محدوده از حساسیت بسیار برخوردار است.

اگر این محدوده حمایتی از دست برود به معنی خروج از بازار رنج بزرگ است. این موضوع برای قیمت سهام خبهمن اصلا مناسب نیست. اما اجازه بدید در بررسی حمایت خبهمن به موارد زیر در اسیلاتورها اشاره کنیم:

  1. اسیلاتور RSI بعد از شکست حمایت وارد محدوده هیجان فروش شده که نشانه خوبی نیست.
  2. شاخص جریان نقدی (MFI) در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
  3. هیستوگرام مکدی از منفی به سمت صفر رسیده که نوید پایان موج نزولی را میدهد.

در تحلیل اسیلاتورها تنها نکته منفی وضعیت شاخص RSI می‌باشد. اما با توجه به اینکه مقدار MFI بشدت کاهش یافته، قدرت فروشندگی نیز کاهش یافته است. از طرفی یک الگوی هارمونیک در نمودار قیمت دیده می‌شود. که PRZ این الگو در محدوده حمایت خبهمن (بین 170 تا 176 تومان) قرار دارد.

نمودار خبهمن در تایم هفتگی

تمامی موارد فوق تنها به اهمیت حمایت خبهمن اشاره دارد. حساسیت محفوظ ماندن این حمایت بسیار بالاست. لذا رفتار قیمت سهم خبهمن در این محدوده حمایتی مهم خواهد بود. در ادامه برای بررسی دقیقتر به تایم روزانه خواهیم رفت.

احتمال برگشت از حمایت خبهمن چقدر است؟

آنچه در نمودار تایم روزانه جلب توجه می‌کند، از دست رفتن حمایت خبهمن در 180 تومان است. همزمان با شکسته شدن حمایت 180 تومان شاهد شکست حمایتی مهم در RSI نیز بودیم. اما موارد مهم در نمودار تایم روزانه چیست؟

  • نزدیک شدن RSI به مهمترین حمایت خود در 5 ماه گذشته
  • منفی شدن هیستوگرام مکدی همزمان با از دست رفتن حمایت خبهمن در 180 تومان (این نشانه خوبی نبود)
  • سطح شاخص نقدینگی کمی بالاست که میتواند کمی فشار فروش ایجاد کند

به نظر می‌رسد طی چند روز آینده باید رفتار قیمت بدقت مورد توجه باشد. هرگونه واکنش مثبت به حمایت خبهمن در 170 تا 176 تومان میتواند تاثیر گذار باشد. توجه داشته باشید که واکنش مثبت به این سطح حساس حمایتی دلیل کافی برای خرید ایجاد نخواهد کرد. اما افراد ریسک پذیر می‌توانند در این محدوده قیمتی با هدف انجام معامله اسکلپ اقدام به خرید نمایند.

به نظرم با توجه به همه موارد فوق اولین نشانه مثبت را باید در هستوگرام مکدی یافت. یعنی اگر هیستوگرام مکدی مثبت شود، اولین سیگنال رشد صادر می‌شود. اما بهترین سیگنال خرید خبهمن در شکسته شدن مقاومت خط روند نزولی RSI خواهد بود. 

خلاصه مطلب

درحالی که رفتار قیمت در واکنش به حمایت خبهمن بسیار حساس و مهم است. افراد ریسک پذیر می‌توانند برای خرید و دریافت نوسان (تاکید میکنم فقط نوسان) اقدام کنند. محدوده حمایتی 170 تا 176 تومان است. هرگونه خریدی در این محدوده حدضرر 168 تومان دارد. اولین سیگنال رشد در مثبت شدن هیستوگرام مکدی (احتمالا قیمت بالای 180 تومان) می‌باشد. بهترین سیگنال خرید در شکسته شدن خط روند نزولی RSI قرار دارد.

در پایان تاکید می‌کنم اگر حمایت خبهمن در 170 تومان از دست برود، احتمال افت تا 150 تومان تقویت می‌شود. البته حمایت 160 تومان هم سر راه است که اهمیت بالایی ندارد. امیدوارم از این تحلیل تکنیکال که در مورد سهام خبهمن بود، استفاده لازم را برده باشید.

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *