تحلیل تکنیکال شاخص کل و مقاومت شاخص
شاخص کل و بازاری فریبنده !؟

ناکامی شاخص کل در عبور از مقاومت

آنچه گذشت … در تحلیل قبلی، باری دیگر به مقاومت 63700 واحد شاخص اشاره کردیم و عنوان شد که اگر شاخص بتواند رکوردهای بالاتر از 63700 واحد را ثبت کند، اولین نشانه نچندان مهم رشد پیدا شده و میتوانیم پس از 5 هفته نقد ماندن، اقدام به خرید کم حجم نماییم، در غیر اینصورت افت فرسایشی شاخص ادامه دارد.

اما اکنون …  در هفته گذشته شاخص با افت حدود 300 واحدی به مرز 63400 واحد رسید و باز هم در عبور از مقاومت 63700 واحد ناکام ماند. این در حالی است که هنوز RSI بالای حمایت خود قرار دارد و هیستوگرام مکدی مثبت است. لذا قویترین احتمال حاضر اینست که نمودار شاخص در روندی نزولی و در حال اصلاح قیمت است و بزودی در مسیر نزول بیشتر قرار خواهد گرفت.

اما از آنجا که حجم معاملات هنوز افزایش چشمگیری نداشته است، به نظر میرسد افت پیش روی شاخص فرسایشی و نوسانی باشد که اینگونه افت، از بدترین انواع افت میباشد و متاسفانه برای سهامدارها زیان زیادی را فراهم می آورد.

 تحلیل تکنیکال شاخص کل

خلاصه مطلب: در حالی که همچنان نقد بودن استراتژی مناسبتری است٬ چنانچه شاهد رشد شاخص به بالای ۶۳۷۰۰ واحد بودیم میتوانیم اقدام به خرید بسیار کم حجمی داشته باشیم. از طرفی حتما به حجم معاملات بازار توجهی خاص خواهیم داشت و اولین نشانه های مثبت را در حجم معاملات بالای 620 میلیون سهم در روز دنبال خواهیم کرد. لازم به تاکید است که در یک رویکرد دو هفته ای افت مقدار شاخص کل به کمتر از 62500 واحد نیز مورد انتظار است.

حسین محمدپور
حسین محمدپور
تحلیل گر و مدرس تحلیل تکنیکال هستم و برای تحلیل سهام و معاملات از استراتژی MRM استفاده می کنم.

4 دیدگاه

  1. الهه فلاحی گفت:

    بهترین اوراق برای خرید دربازار چه اوراقی می باشد؟درواقع بین اوراق تامین مالی بهترین کدام هست؟

    • سیدحسین محمدپور گفت:

      مطلبی در مورد صندوق سرمایه گذاری گنجینه آینده روشن روی سایت قرار گرفت. لطفا مطالعه کنید.

  2. الهه فلاحی گفت:

    خیلی ممنون بابت تحلیل شما
    دراین مواقع شما پیشنهاد می کنید نقد باشیم یا به دنبال نوسان گیری باشیم
    بعضی مواقع نوسانات جواب می دهد و بعضی مواقع جواب نمی دهد.یه توضیح کوتاه هم لطفا درمورد اوراق تامین مالی مثل رایتل بفرمایید با تهیه این اوراق آیا سودشان روز شمار هست؟ وموقعی که بخواهیم بفروشیم سود را به چه حسابی واریزمیکنند؟ و قیمت هرورقه این اوراق را باید 100هزارتومان خرید ؟ممنون می شوم یه توضیح کوتاه بدهید
    باتشکر و سپاس

    • سیدحسین محمدپور گفت:

      سلام
      هدف از تحلیل شاخص کل بررسی وضعیت کلی بازار است و عمدتا با نگاهی میان مدت بررسی میکنیم. لذا افرادی که قصد سرمایه گذاریهای میان مدت دارند و روند حرکتی کلی بازار برای آنها مهم است، لزوما به تحلیل شاخص کل نیاز دارند. از طرفی افرادی که نوسانگیری میکنند و یا کوتاه مدت کار میکنند، روند کلی بازار برای توجه به حساسیتهای موجو در بازار برایشان مهم است. زمانی که روند بازار مثبت نیست طبیعتا افراد نوسانگیر هم باید با دقت و هوشیاری بیشتری اقدام کنند.
      بنابراین در تحلیل فوق نقد ماندن برای افرادی که رویکرد میان مدتی دارند الزامی است، و برای نوسانگیرها نیز علامتی هشدار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *