در سایت بورس به دو روش می‌توان به اطلاعات قیمت معامله سهام یک شرکت دسترسی پیدا کرد. درواقع زمانی که بخواهیم جزئیات معاملات یک سهم را بدانیم باید به یکی از دو روش زیر صفحه تابلو معاملات سهام آن شرکت را باز کنیم. (در تصویر این قسمت روش‌های دسترسی به تابلو معاملات سهام شرکت ایران خودرو نشان داده شده است.)

  • جستجو نماد شرکت از طریق آیکون جستجو در بالای سایت بورس
  • کلیک بر روی نماد یا نام شرکت در هر قسمت از سایت بورس
تابلو معاملات سهام

تابلو معاملات سهام اتوآپدیت است!

تابلو معاملات سهام در زمان انجام معاملات بورس بصورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌شود. درواقع از طریق همین صفحه است که می‌توانیم قیمت معامله سهام یک شرکت را بصورت لحظه‌ای مشاهده کنیم. مهمترین تغییرات، مربوط پیشنهادات خرید و فروش است که در جدول سفارشات خرید فروش سهام دیده می‌شود. در فیلم آموزش تابلو معاملات سهام در ادامه این درس همه این بخش‌ها به همراه نکات کلیدی هر قسمت تشریح شده است.

اطلاعاتی از سهام شرکت

در تابلو معاملات سهام یک شرکت علاوه بر قیمت‌های معامله سهام چه نوع اطلاعاتی وجود دارد؟

روی تابلو معاملات سهام یک شرکت اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد. که مهمترین آن قیمت‌های معامله سهام آن شرکت می‌باشد. اما بطور کلی می‌توان داده‌های این صفحه را به سه قسمت عمده تقسیم کرد. در ادامه فهرستی از مهمترین اطلاعات موجود در تابلو معاملات سهام یک شرکت را به تفکیک در سه دسته زیر بیان شده است.

۱- داده‌های متغیر روزانه یا لحظه‌ای

بخش مهمی از اطلاعات این صفحه بصورت لحظه‌ای در تایم معاملات بازار بورس تغییر می‌کند. برخی اطلاعات نیز بصورت روزانه دچار تغییر می‌گردد. برخی از مهمترین این نوع از اطلاعات به شرح زیر است:

  • قیمت‌های معامله سهام (OHLC) (لحظه‌ای)
  • جدول سفارشات خرید و فروش (لحظه‌ای)
  • تعداد، حجم و ارزش معاملات روزانه (لحظه‌ای)
  • قیمت دیروز، قیمت مجاز و حجم مبنا (روزانه)

۲- اطلاعات متغیر دوره‌ای

این نوع اطلاعات بصورت دوره‌ای مثلا هر سه ماه یکبار و یا سالانه دچار تغییر می‌گردد. عمدتا این اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی شرکت و یا اطلاعات مربوط به مجمع عمومی شرکت می‌باشد. مثل اطلاعات زیر:

  • تعدیل EPS در گزارشات مالی میان دوره‌ای
  • اطلاعات مالی مثل ترازنامه و سود و زیان
  • تغییر DPS در مجمع عمومی سالیانه
  • تعداد کل سهام شرکت در افزایش سرمایه

۳- اطلاعات هویتی و ثابت شرکت

این نوع از اطلاعات معمولا ثابت بوده و در بازه‌های زمانی طولانی دچار تغییر نمی‌شود. و یا ممکن است در بازه‌های چهارساله و یا بیشتر دچار تغییر گردد. اغلب این اطلاعات مربوط به هویت شرکت است مثل:

  • معرفی شرکت و محل دفتر مرکزی یا کارخانه
  • اطلاعات مربوط به اعضاء هئیت مدیره و مدیرعامل
  • تعداد، حجم و ارزش معاملات روزانه (لحظه‌ای)
  • قیمت دیروز، قیمت مجاز و حجم مبنا (روزانه)

قیمت‌های معامله سهام یک شرکت (OHLC) چیست؟

چهار قیمت اصلی معاملات یک سهم در طول هر روز معاملاتی که OHLC نامیده می‌شود.

روی تابلو معاملات سهام یک شرکت اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد. که مهمترین آن قیمت‌های معامله سهام آن شرکت می‌باشد. اما بطور کلی می‌توان داده‌های این صفحه را به سه قسمت عمده تقسیم کرد. در ادامه فهرستی از مهمترین اطلاعات موجود در تابلو معاملات سهام یک شرکت را به تفکیک در دسته بیان شده است.

در هر روز معاملاتی در بین تمامی قیمت‌های معامله سهام یک شرکت، چهار قیمت اهمیت ویژه‌ای دارند. این چهار قیمت اصلی را OHLC می‌نامند. (OHLC حروف اول عبارت لاتین این چهار قیمت می‌باشد.)

جهار قیمت اصلی OHLC

چهار قیمت اصلی سهام یک شرکت

  • قیمت اولین معامله سهام – Open price
  • بالاترین قیمت معامله سهام – High price
  • پائین‌ترین قیمت معامله سهام – Low price
  • قیمت آخرین معامله سهام (قیمت پایانی) – Close price

گرچه در تابلو معاملات سهام قیمت آخرین معامله سهام و قیمت پایانی جدا از یکدیگر قرار دارد، اما کارکرد مشابه یکدیگر دارند. درواقع قیمت پایانی میانگین وزنی (حجمی) قیمت آخرین معامله سهام است که متاثر از حجم مبنا است. بهتر است فیلم آموزش تابلو معاملات سهام را در ادامه ببینید.

فیلم آموزش تابلو معاملات سهام

در فیلم آموزش تابلو معاملات سهام یک شرکت، همه اجزاء تابلو معاملات سهام شرکت‌ها تشریح شده است. قیمت‌های معامله سهام را توضیح می‌دهیم. همچنین مطالب مهمی درباره جدول ثبت سفارشات خرید و فروش نیز خواهیم گفت. درباره سهامداران عمده و سهام شناور توضیح می‌دهیم. همچنین درباره تاثیر حجم مبنا در قیمت پایانی سهام مثالی خواهیم زد. پس بدون تماشای این فیلم نمی‌توانید این درس را کامل کنید.

بدیهی است که بیان تمام نکات مهم تابلو معاملات سهام و قیمت‌های معامله سهام بصورت نوشته و متن مقدور نیست. درنتیجه آنچه در متن این درس آمده است صرفا اشاره به بخش‌های مهم تابلو معاملات سهام است. پس پیشنهاد می‌کنیم فیلم مربوط به این درس را به دقت ببینید. همه موارد مربوط به قیمت‌های معامله سهام در این فیلم تشریح شده است.

هدف اصلی این درس شناخت تابلو معاملات سهام یک شرکت در بورس تهران بود. همچنین کسب اطلاعات مهمی مثل قیمت‌های معامله سهام (OHLC) از روی تابلو معاملات سهام یک شرکت. اما در مورد نحوه ثبت سفارشات خرید و فروش سهام چیز زیادی نگفتیم. چراکه در درس نحوه خرید و فروش سهام به چگونگی ثبت سفارشات خرید و فروش سهام از طریق سامانه معاملات آنلاین (برخط) توضیحات کامل را بیان کردیم.

سوالی دارید؟

امیدوارم این درس و تابلو معاملات سهام مورد توجه شما قرار گرفته باشد. مجددا تاکید می‌کنم، مطالب این درس بسیار مهم است. لذا بدون تماشای فیلم آموزشی، این درس را تمام نکنید.
همچنین اگر سوالی دارید، در انتهای همین درس (قسمت دیدگاه) بپرسید. تیم موج برتر همراه شماست، تا سوالی بی پاسخ نماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *