در این درس از دوره رایگان شروع از صفر می‌خواهیم شما را با 4 نسل از تحلیل‌گران تکنیکال آشنا کنیم. اما قبل از آشنایی با نسل چهارم تحلیل تکنیکال بهتر است دوره رایگان شروع از صفر را از ابتدا تا اینجا دنبال کرده باشید. برای اینکه درک بهتری از استراتژی تحلیلی داشته باشید، باید مراحل رسیدن به این مرحله را بدانید که در درس‌های قبلی بیان شده است. در این درس مفهوم استراتژی تحلیلی در تحلیل تکنیکال بیان می‌شود و دلیل اهمیت آن را توضیح خواهیم داد.

اهمیت استراتژی تحلیلی چیست؟

قبل از اینکه تعریف جامعی از عبارت و مفهوم “استراتژی تحلیل” داشته باشیم، خوب است که با مراحل پیشرفت در تحلیل‌گری و بخصوص تحلیل تکنیکال آشنا شوید. چراکه وقتی مراحل پیشرفت در تحلیل تکنیکال را بدانید، اهمیت استراتژی تحلیلی را بهتر درک می‌کنید. درواقع تحلیل‌گران تکنیکال را می‌توان در 5 سطح (نسل) دسته بندی کرد که هر کدام این سطوح ویژگی‌های و مشخصات معلومی دارد.

نسل اول: شناخت ساختار و عناصر نمودار قیمت

یک تحلیل‌گر نسل اول قادر است تمامی عناصر موجود در نمودار قیمت را به راحتی تشخیص دهد. یعنی وقتی نمودار را بررسی می‌کند می‌تواند چهار عنصر سازنده نمودار (کندل، موج، روند و سیکل) را شناسایی کرده و آنها را تشخیص دهد.

نسل دوم: استفاده از الگوهای قیمتی

زمانی که یک تحلیل‌گر تکنیکال می‌تواند الگوهای قیمتی در نمودار را شناسایی کرده و در تحلیل نمودار، از آنها استفاده کند، تحلیل‌گر سطح یا نسل دوم است. مثلا اگر سبک تحلیلی او تکنیکال کلاسیک باشد، توانایی تشخیص الگوهایی مثل مثلث یا دوقلو و سایر الگوهای کلاسیک را دارد.

نسل سوم: تحلیل با استفاده از اندیکاتور و اسیلاتور

چنانچه یک تحلیل‌گر تکنیکال را در حال استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها مشاهده کردید، شک نکنید او حداقل در نسل یا سطح سوم از تحلیل تکنیکال قرار دارد. نسلی که استاد محمدپور آنها را نسل “سرگردان و گیج” می‌نامد. بهتر است دلیل این نامگذاری برای تحلیل‌گران نسل سوم را از زبان استاد محمدپور در ویدئو این درس بشنوید.

نسل چهارم: استراتژیست‌ها یا افرادی که استراتژی تحلیلی دارند

 هر زمان یک تحلیل‌گر تکنیکال از یک استراتژی تحلیلی “تست شده” برای تحلیل نمودار قیمت استفاده می‌کند، وارد نسل چهارم می‌شود. درواقع یک استراتژی تحلیلی به دلیل اینکه از مسیر بسیار سختی عبور می‌کند تا قابل اعتماد شود، باعث رفع “سرگردانی و گیجی” تحلیل‌گر می‌شود.

استراتژی تحلیلی چیست؟

استراتژی تحلیلی یک چک لیست است که مسیر تحلیل نمودار را از ابتدای تحلیل تا انتهای تحلیل، بصورتی واضح و شفاف بیان می‌کند. بطوریکه وقتی افراد متعددی از آن استراتژی تحلیلی استفاده می‌کنند، اکثر آنها به نتایج یکسانی در تحلیل نمودار قیمت دست پیدا کنند.

چگونه به یک استراتژی تحلیلی اعتماد کنیم؟

وقتی به زندگی‌نامه بزرگان بازارهای مالی مثل رابرت ماینر یا بیل ویلیامز نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم حاصل عمر آنها یک یا دو استراتژی تحلیلی بسیار نزدیک به هم است. چراکه مراحل مختلفی برای دستیابی به یک استراتژی قابل اعتماد بسیار زمان‌بر بوده و نیاز به تخصص در زمینه‌های مختلف دارد. درواقع برای اینکه بتوان به یک استراتژی تحلیل (مثل استراتژی MRM) اعتماد کرد باید سه مرحله بصورت علمی و اصولی طی شود. در چنین شرایطی است که می‌توان به سیگنال خرید و فروش آن اعتماد کرد.

مرحله اول: تدوین استراتژی

معمولا هر استراتژی زیر شاخه یک سبک تحلیلی خاص است. مثلا استراتژی MRM که توسط استاد محمدپور تدوین و طراحی شده است، زیر شاخه سبک تکنیکال کلاسیک است. حتما یادتان هست که در درس‌های قبلی اشاره شد که تکنیکال کلاسیک روشی برای تحلیل “روند” (مهمترین فرمول حرکت قیمت) است. در مرحله تدوین باید “چک لیست‌های دریافت سیگنال” خیلی واضح و بدون ابهام تنظیم شود.

مرحله دوم: بک تست استراتژی تحلیل

لزوما هر چک لیست تدوین شده در مرحله اول، کارآمد و موثر نیست. درنتیجه باید آن چک لیست را در گذشته نمودارها استفاده شود. بک تست (Back Test) باید در نمودارهای مختلفی از همه بازارهای مالی مثل بورس، فارکس، کریپتو، طلا و ارز انجام شود. همچنین باید در تایم فریم‌های متعددی تست شود. از طرفی پارارمترها و داده‌های مهم و مختلفی باید آنالیز شود. به همین دلیل مرحله بک تست  ممکن است حدود 1 تا 2 سال طول بکشد.

مرحله سوم: فوروارد تست

پس از آنکه چک لیست در مرحله بک تست نمره قبولی گرفت و پارامترهای اساسی را پاس کرد، وقت فوروارد تست (Forward Test) آن است. یعنی باید چک لیست آن در بازار واقعی و با داده‌های بازار لایو و زنده مورد آزمون و خطا قرار بگیرد. در این مرحله اگر نتایج فوروارد تست با بک تست متفاوت باشد، باید در تدوین چک لیست تغییراتی ایجاد شود. از طرفی مراحل بهینه سازی استراتژی باید بصورت همزمان دنبال شود. معمولا این مرحله (فوروارد تست) بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد.

محصول یک عمر تلاش و استقامت

مراحل آماده سازی استراتژی تحلیلی معمولا بین 5 تا 10 سال طول می‌کشد. به همین دلیل است که یک استراتژی تست شده ارزشمند است. چراکه حاصل تلاش سال‌های طولانی برای بنیانگذار آن است.

استراتژی MRM حاصل 13 سال تلاش دائمی!
من از سال 1391 تا کنون همواره درحال بهبود استراتژی MRM بودم. بطوریکه امروز و در پائیز 1403 می‌توانم بگویم به کامل‌ترین روش برای تحلیل "روند" در نمودارهای قیمت دست پیدا کرده‌ام. و خرسندم از اینکه حاصل عمرم را با افتخار به دانشجویان عزیز موج برتر تقدیم می‌کنم.

سوالات متداول

آیا استراتژی تحلیلی همان استراتژی معاملاتی است؟

خیر – این یک اشتباه رایج در بین برخی فعالان بازارهای مالی (بورس، فارکس، کریپتو و طلا و ارز) است. برخی تصور می‌کنند که روش تحلیل‌گری آنها همان سیستم معاملاتی است. درحالیکه استراتژی تحلیلی، فقط بخشی از یک استراتژی معاملاتی است. این موضوع در درس‌های بعدی بصورت کامل تشریح شده است.

درصورتیکه مراحل سه گانه تکمیل شدن (تدوین – بک تست – فوروارد تست) را طی کرده باشد و شفاف و واضح باشد، می‌تواند استراتژی تحلیلی باشد. فراموش نکنید که باید این مراحل با روش‌های اصولی و علمی طی شده باشد.

دریافت سیگنال از استراتژی تحلیلی پایان راه نیست

اگر فکر می‌کنید که با دریافت سیگنال از یک استراتژی تست شده مثل MRM به پایان راه رسیدید، حتما در اشتباه هستید. درواقع دریافت سیگنال تازه آغاز راه است. چراکه یک معامله برای موفقیت به فاکتورهای دیگری هم نیاز دارد. مثلا برای اینکه بتوان بیشترین سود معامله را ذخیره کرد، شناسایی نقطه پایانی موج مهم است. پس بعد از تکمیل این درس، برای اینکه با روش تحلیل "موج" و "کندل" آشنا شوید، درس بعدی را مشاهده کنید.

6 پاسخ

  1. درود بر شما
    مفهوم استراتژی و نحوه شکل گیری آن ، و اهمیت فوق العاده آن را به بهترین شکل ،عرضه داشتید
    پاینده باشید

  2. سلام و تشکر فراوان. کلیپ استراتژی در آپارات بر خلاف سایت موج برتر بین کلیپ تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال قرار گرفته است که به نظر میرسد باید چیدمان آن هماهنگ شود.

    1. چنانچه ویدئوهای آموزشی را از طریق کانال آپارات موج برتر دنبال می‌کنید، حتما از طریق “لیست پخش” دوره آموزشی مربوطه دنبال کنید. در پلی لیست هر دوره، تمام ویدئوها بصورت مرتب دسته بندی شده است. اما مطمئن باشید که دنبال کردن آموزش‌ها از طریق این وبسایت (موج برتر) نتایج و بازدهی بهتری دارد.
      موفق باشید

    1. سلام
      در ویدئوهای و درس‌های بعدی دوره شروع از صفر درباره نسل پنجم تریدرهای و تحلیل‌گران بازارهای مالی (بورس، فارکس، کریپتو، طلا و دلار) توضیحات مفصلی بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *