به جلسه اول و درس اول از دوره آموزش تحلیل تکنیکال و استراتژی MRM خوش آمدید. در این درس موضوعات اولیه و پایه در تحلیل تکنیکال را دنبال خواهیم کرد. ارکان نمودار قیمت (Price chart) و انواع نمودار قیمت معرفی خواهد شد. همچنین نحوه شکل گیری نمودارهای قیمت از چهار قیمت اصلی که OHLC نامیده می‌شود را تشریح می‌کنیم. علاوه بر اینها با تمرین عملی، کاربرد نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال را بیان خواهیم کرد.

چهار قیمت اصلی (OHLC) در نمودار قیمت چیست؟

بطور معمول فعالان بازارهای مالی در بازه‌های زمانی مشخصی تغییرات قیمت را دنبال می‌کنند. در هر بازه زمانی، نمودار قیمت از تعدادی کندل یا میله شکل می‌گیرد. هر کدام از این کندل‌ها (میله‌های قیمت) از چهار قیمت اصلی بوجود می‌آیند.

  • قیمت باز (Open price) اولین قیمتی که معاملات در آن بازه زمانی شروع شده است
  • قیمت بالا (High price) که نتیجه رقابت بین خریدارها است
  • قیمت پایین (Low price) که نتیجه رقابت بین فروشنده‌ها است
  • قیمت بسته (Close price) که آخرین معامله در همان بازه زمانی است

حال اگر حروف لاتین ابتدای این چهار قیمت اصلی را کنار هم بگذاریم عبارت OHLC بوجود می‌آید. درنتیجه چهار قیمت اصلی که انواع نمودار قیمت در همه بازارهای مالی را شکل می‌دهد با عنوان OHLC شناخته می‌شود.

قیمت بسته در بورس تهران

در بورس تهران برای قیمت بسته (Close price) بهتر است از "قیمت پایانی" استفاده شود. در نرم افزارهای تحلیلی، تنظیمی برای تعیین نوع قیمت بسته وجود دارد.

نمودار قیمت چیست؟

به زبان ساده هر نمودار قیمت یا پرایس چارت (Price chart) بیانگر تغییرات قیمت برای یک نماد مشخص (مثلا سهام یک شرکت) است. اما در بازارهای مالی (بورس، طلا و ارز، فارکس، کریپتو) هر نمودار قیمت از سه ماده خام (قیمت، زمان و حجم) تشکیل شده است.

  1. قیمت: محور عمودی که تغییرات قیمت را نشان می‌دهد.
  2. زمان: محور افقی که گذر زمان را نشان می‌دهد.
  3. حجم: پارامتر سوم که حجم معاملات را نشان می‌دهد.

حجم معاملات در بازارهای مالی

میزان حجم معاملات در بازارهای مالی مختلف استانداردهای مختلفی دارد. از طرفی میزان حجم معاملات در بازه‌های زمانی مختلف فرق دارد. مثلا در بورس سهام (نقدی) تعداد سهام مورد معامله است. یا در بازار فارکس تعداد لات سایز (Lot) معامله شده است. و در بازار کریپتو تعدادی از آن ارز دیجیتال که معامله شده است.

انواع نمودار قیمت از نظر نمایشی

در تمام نرم افزارهای تحلیل تکنیکال، می‌توان به شکل‌های مختلفی نمودار قیمت را نمایش داد. درنتیجه نمودارهای قیمت در همه بازارهای مالی مثل بورس و فارکس و حتی طلا و ارز به شکل‌های زیر قابل نمایش هستند.

  • نمودارهای خطی (Line chart) که فقط از اتصال قیمت‎‌های بسته (Close price) بوجود می‌آیند.
  • نمودارهای میله‌ای (Bar chart) که هر چهار قیمت اصلی (OHLC) را نمایش می‌دهند.
  • نمودارهای شمعی ژاپنی (Candlestick chart) که علاوه بر نمایش چهار قیمت اصلی، با رنگ‌بندی بدنه کندل‌ها جهت حرکت قیمت را تعیین می‌کنند.

توضیحات کامل استاد حسین محمدپور را در ویدئو این درس حتما ببینید. و برای خودتان یادداشت برداری کنید.

انواع نمودار قیمت از نظر ترسیمی

نوع دیگری از تنظیم نمودار قیمت، تعیین نوع نمودار به لحاظ ترسیمی است. یعنی تحلیل‌گر با توجه به نوع بازار مالی که فعالیت یا تحلیل می‌کند، یکی از دو گزینه زیر را برای ترسیم نمودارهای قیمت انتخاب می‌کند.

  • نمودارهای حسابی یا معمولی که بر اساس تغییرات عادی قیمت ترسیم می‌شود.
  • نمودارهای لگاریتمی که بر اساس درصد تغییرات قیمت ترسیم می‌شود.

کاربرد انواع ترسیمی نمودارهای قیمت چیست؟

گرچه به عنوان یک تحلیل‌گر تکنیکال بهتر است بدانید که نموارهای حسابی و لگاریتمی چگونه ترسیم می‌شود، اما مهمتر از آن کاربرد این نوع چارت قیمتی است. لذا از چارت‌های حسابی و لگاریتمی برای بازارهای زیر استفاده می‌شود.

  • نمودار حسابی: در بازارهای یک طرفه مثل بورس تهران و معاملات اسپات (Spot) ارزهای دیجیتال.
  • نمودار لگاریتمی: در بازارهای دوطرفه مثل فارکس یا بازارهایی که معاملات فیوچرز (آتی) دارند.

با نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال تمرین کنید   

حالا وقت تمرین عملی و کاربردی این درس با نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال است. حتما تمرینات عملی را همراه با درس‌های دوره تحلیل تکنیکال و استراتژی MRM دنبال کنید. انجام تمرینات در یادگیری شما بسیار موثر است.

فیلم آموزش استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی برای تنظیم چارت

یادآوری تهیه و یا دانلود و نصب نرم افزار

در معرفی نرم‌افزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال (قسمت معریف دوره تحلیل تکنیکال و استراتژی MRM) به انواع نرم‌افزارهای تحلیلی اشاره شده است. همچنین راهنمای تهیه لایسنس و یا نصب و دانلود برخی از این نرم‌افزارها بیان شده است.

بیش از ۱۰ سال است تدریس می‌کنم. و محتوای این دوره را با وسواس خیلی زیاد تدوین کردم. استراتژی MRM حاصل ۱۵ سال تلاش من است و برای من بسیار مهم است که به بهترین شکل ممکن ارائه شود. درنتیجه نظرات شما برای من اهیمت دارد. خوب است نطرات خود را بیان کنید.

لطفا نظر بدهید!

ما برای افزایش کارآیی دوره آموزشی به نظرات شما نیاز داریم و به آن اهمیت می‌دهیم. لطفا در قسمت دیدگاه‌های این درس به سوال پاسخ دهید که :آیا بهتر است تمرینات هر درس در همان درس ارائه شود، یا اینکه در درس بعدی ویدئو تمرین درس گذاشته شود؟

توجه کنید که همه درس‌ها ویدئو تمرینی ندارد. فقط برخی از درس‌ها ویدئو تمرین عملی دارد. حالا به نظر شما تمرینات را هم در درس‌های جداگانه بارگذاری کنیم، یا به همین روشی که الان هست، (ویدئو تمرین در درس مربوطه) مناسب است؟

سوالی دارید؟

اگر درباره موضوع این درس سوال و یا ابهامی دارید در قسمت دیدگاه (زیر همین درس) مطرح کنید. تیم ما در کنار شماست تا از هیچ مضوعی ناقص عبور نکنید. پس بدون تعارف هر سوالی حتی اگر جدی به نظر نمی‌رسد بپرسید.

حالا که با انواع نمودار قیمت آشنا شدید، وقت آن رسیده که یکی از مهمترین مفاهیم پایه در تحلیل تکنیکال (تایم فریم) آشنا شوید. پس درس بعدی را همین الان شروع کنید و با یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال آشنا شوید.

یک پاسخ

  1. سلام
    من مقاله درس رو میخونم. برای همین فرقی نداره ویدیو تمرینات در همین درس باشه یا در درس بعدی. ولی شاید همون اول صفحه باشه بهتر باشه. گفته بودی نظر بدیم، نظرم رو گفتم. ممنون از آموزشهای عالی استاد محمدپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *